söndag 17 juli 2011

Tretton skäl varför av Jay Asher

Tretton skäl varför! Titeln anspelar på de tretton händelser som ledde fram till att Hannah Baker tog livet av sig. Innan Hannah dog valde hon att tala in sin historia på kassettband och dessa band har nu skickats till Clay Jensen. Clay har varit hemlig förälskad i Hannah länge och när han trycker på play inser han att han på något sätt är medskyldig till Hannahs död. 

" Hoppas att ni är beredda, för jag tänker berätta mitt livs historia. Närmare bestämt varför mitt liv tog slut. Och om du lyssnar på de här banden så är du en av orsakerna till det."

Läsaren får följa Clay Jensen genom staden medan han guidas av Hannahs röst och får ta del av hennes sista månader. 

Jag rekommenderar alla att läsa boken, för att den får en att tänka efter. Alla rykten, alla historier som berättas, hur påverkar det egentligen den som drabbas? Vad händer när nån inte orkar värja sig mot elaka ord, när ens kompisar överger en och känner sig ensammast i hela världen?

Till en början var det svårt att komma in i boken då Hannahs röst blandas med Clays tankar. Men ge boken en chans, när jag väl kom in i historien var det en av de bästa skildringarna av att vara tonåring som jag läst.




/Johanna