söndag 10 juli 2011

Bara inte du av Katarina von Bredow

Boken följer tjugoåriga Emma och hennes kompisar och deras vardag med egna lägenheter, inte världens roligaste jobb, kärlek, fest och vänskap.

Huvudstoryn är Emmas förbjudna kärlek till bästa tjejkompisens pojkvän Adrian, Emmas vänskap med  bästa killkompisen Markus, lillebrorsans olagliga extraknäck och hennes föräldrars tidigare skilsmässa.

För mig var inte det intressanta den realistiska skildringen av attraktionen mellan Emma och Adrian utan hur Emmas och Markus relation påverkas av vad som händer i deras liv. Hur behåller man en vänskap trots att andra vill sätta upp regler för dess existens?   

Katarina väver snyggt samman olika berättelser i boken och jag gillar att boken känns som en realistiskt skildring av kärlek och vänskap och gränserna däremellan. När jag lägger ifrån mig boken inser jag även att huvudpersonerna växt under resans gång och kanske är de lite ”vuxnare” än i början av boken.



/ Johanna